به گزارش خبرنگار مهر، رنگ و بوی شهر و مردم تغییر یافته و همه تکاپوها، از شستن فرش گرفته تا خانه تکانی و رخت نو خریدن و برگزاری آئین های ویژه بهار و نوروز همه یک سخن و پیام را دارد که مردمان این دیار نظر شده به دنبال زندگی و مشتاق آن هستند، نشانی از هم آوایی روح انسان های این خاک با آفریده های خدادادی.

این روزها همه چیز در حال تغییر و تحول است و گردش آفتاب و ماه و زمین، تلاش می کند گوشه ای درخشش آفردیه های خداوند را پیش چشم انسان گذارد.

این روزها آسمان و زمین به اراده خدای یگانه در تکاپو برای بیدار کردن دوباره زمین و زمانند و در این میان ایرانیان بیش از دیگران قدر اینر وزها را می دانند چونانکه برای رسیده به بهار آداب و رسوم و آئین های ویژه ای را تدارک دیده و انجام می دهند.

استان مرکزی گوشه ای از ایران زمین

دراستان مرکزی نیز مانند تمام نقاط ایران با خانه تکانی و تدارکات سفره هفت سین شروع می شود. مردم چند روز قبل از عید، شروع به تمیز کردن خانه ها و شستن قالی ها می کنند.

پنبه لحاف های کهنه را دوباره حلاجی کرده و تمام خانه را آب و جارو می کنند، فرش ها را می شورند و این روزها مبل ها را رویه کوبی می کنند.

سبزه اندازی، آوردن برکت به خانه

قبل از فرا رسیدن عید، زنان با انتخاب بذر گیاهان منجمله گندم، جو، عدس و ماش، سبزه عید را می ریزند.کاشت سبزه عید برای تخمین برکتی که در آن سال وارد خانه می شود، هر چه سبزه ها بیشتر قدر بکشند برکت بیشتری وارد خانه می شود از این رو مراقبت کاملی از آن می کنند.

سبزه اندازی را اکنون بیشتر مادربزرگ ها انجام می دهند و برای فرزندان و نوه هایشان سبزه می کارند.

ناگغته نماند که این روزها گلفروشان به کمک مردم آمده و سبزه عید آنان را تامین می کنند.

تدارک سفره هفت سین و رنگ کردن تخم مرغ

تدارک سفره هفت سین نیز خود قصه ای در میان بانوان دارد .هر زنی تلاش می کند با چیدن سفره هفت سین دیدنی و کامل، هنر خود را نشان دهد. امری که در میان مراسم های ویژه نوروز ماندگارتر از همه بوده است.

زن خانه با انتخاب سفره ای شکیل، ظروفی را برای چیدن هفت سین جاودانگی انتخاب می کند و برخی اقلام سفره مانند سمنو، را خود می پزد.سمنو در فرهنگ ایرانی ریشه اسلامی دارد و به عنوان نذر نیز مطرح است و زنی که بتواند خود سمنوی سفره اش را بپزد زنی با سلیقه و کدبانوست.

تخم مرغ، عیدی مادر بزرگ

تخم مرغ رنگ کردن نیز ساز و برگ خود را دارد و چند روز مانده به عید و تحویل سال، اعضای خانه و یا زنان چند خانواده و فامیل دور هم جمع می شوند و تخم مرغ های سفره هفت سین را رنگ می کنند.

در فرهنگ گذشته مادر یا مادر بزرگ خانواده با آب پز کردن تخم مرغ ها در پوست پیاز، انار و سایر رنگ های طبیعی، از آن به عنوان عیدی برای نوه هایش استفاده می کرده.

دیدار و عیدی اهل قبور

مردم اراک در آخرین جمعه سال به دیدار اهل قبور می روند و سپس به دیدار کسانی که به تازگی عزیزی را از دست داده اند، می روند و با خود گلاب، خرما و حلوا می برند.

بر این اساس آخرین پنج شنبه سال شلوغترین روز در بهشت زهرای این شهر است و مردم گروه گروه و با فامیل و اقوام به زیارت اهل قبور و تبریک گویی عید می روند و خیرات نثار رفتگان خود می کنند.

آئین کوسه ناقالدی، شگون سال نو

چهل روز از زمستان گذشته و پنجاه روز به نوروز مانده یعنی دهم بهمن ماه هرساله در برخی روستاهای اراک، ساوه، محلات، آشتیان، تفرش و... سایر نقاط استان مرکزی جشن کوسه ناقالدی برگزار می‌کردند مردم معتقد بودند که آمدن ناقالدی شگون دارد و با خود خیر و برکت به همراه می‌آورد و موجب باروری و زایش میش و بزها و گاوها می‌شود.

از سوی دیگر چوپانان و بعضاً افراد فقیر و بی‌چیزی که اجرا کنندگان این مراسم بودند از این راه چیزی بدست می‌آوردند تا زمستان را راحت تر بگذرانند با فرارسیدن ایام ناقالی کودکان و نوجوانان و حتی مردم خوشحال می‌شدند چون براین باور بودند که کمر زمستان شکسته و بهار نزدیک است و این مراسم موجب تفریح، سرگرمی و تفنن آنها نیز بوده است.

این جشن در روزگاران قدیم مخصوص چوپانان و گله رانان بوده و بازیکنان در این جشن 5 تا 10نفرند ونفر اول با پوشیدن لباس چوپانان و به سر کردن پوست بزغاله و تزئین خود، به نقش کوسه یا ناقالی در می آ‎ید.

نفر دوم پسری پانزده ساله با پیراهن وچادری زنانه ،نقش عروس کوسه را دارد. دو نفر دیگر هر کدام دو شاخ به سرشان می بندند. و چند زنگ به خود می دوزند (این دو نفر تکه نام دارند). از این دو نفر یکی توبره (خور جینی بزرگ) به دوش می اندازد و انعام مردم را جمع آوری می کند. در این میان دو تا سه نفر هم ساز ودهل دارند که نوازنده گروهند .

کوسه که در پیشاپیش گروه حرکت می کند با دستان خود صدای زنگهای بسته شده به خود را در می آورد و سپس وارد خانه ای می شود در این روز مردم درب خانه را باز نگه می دارند وبا پاشنه کفش ویا چوب دستی خود ضربه ای به طویله می زند با این اعتقاد که این کار شگون دارد وخیر وبرکت برای صاحب خانه می آورد.
کوسه همچنان صدای زنگها را در می آورد و شعاری را می خواند وهنر نمائی را به حد کمال می رساند و صاحبخانه مبلغی پول یا خوراکی به کوسه می دهد.
مراسم هله هله
مردم شهرستان دلیجان نیز نوروز را با شور و هیجان غیر قابل وصف جشن می گیرند که یکی از رسوم گذشته در این منطقه هله هله است.
در این مراسم که پنجاه روز ماند به عید انجام می شد، عده ای از جوانان در حالی که کوله هایی روی دوش خود داشتند، دور هم جمع می شدند.

یکی از آنها به نقش تگه ( بز) در می آمد و زنگوله های زیادی به کمر خود می بستند و در روستا به راه می افتند و با سر و صدا و شادی می خواندند: هله، هله، هو، هو / صد به غله ، هو، هو، به معنی صد روز به جمع آوری غله ( گندم و جو) مانده است، پنجاه روز به نوروز داریم.

مراسم بستو
در شهر ساوه، در شب قبل از عید مراسمی توسط زنان انجام می شود، در این شب زنانی که نذر دارند، نیت کرده و اسم خود را روی کاغذ می نویسند و کاغذ را داخل بستو و کوزه سفالی می اندازند گاهی به جای نوشتن اسم، یک سکه، انگشتر و یا چیز دیگری را برای نشان داخل ظرف می اندازند.
صبح روز بعد، یکی از زنان مورد اعتماد در حالی که دعا می خواند، هر یک از نشانه ها را بیرون آورده و بدین ترتیب هرکس به نیتش می رسد.
روز علفه
آخرین روز سال عرفه یا علفه نام دارد.در این شب در شهر خمین سعی می کنند در همه اتاق ها چراغ روشن و بر روی بام خانه ها آتش روشن کنند. بچه ها پشت در خانه های روستاییان می آیند و از هر منزل تخم مرغ پخته و شیرینی می گیرند.
تحویل سال
به هنگام تحویل سال همه افراد خانواده در منزل بزرگ فامیل یعنی پدر یا پدربزرگ خود جمع می شوند و دور سفره هفت سین می نشینند و قرآن می خوانند و گاه به حافظ نیز تفال می زنند. در سفره هفت سین انواع خوراکی ها مانند شیرینی، تخمه، نقل، کشمش، انواع میوه ها و آیینه، قرآن و چراغ نفتی می گذارند.
بعد از تحویل سال کوچکترها دست بزرگترها را بوسیده، همه با هم روبوسی می کنند و عید را به همدیگر تبریک می گویند.
سپس بزرگ خانواده به هر یک از حاضرین دو عدد تخم مرغ و یک جفت جوراب و یا پول عیدی می دهد پس از آن نیز به خوردن خوراکی های داخل سفره مشغول می شوند.
پختن رشته پلو در شب عید بسیار مرسوم است، که اشاره به پیوستگی رشته زندگی و محبت ها دارد. در شب عید، غذای مخصوص این شب یعنی سبزی پلو با ماهی پخت می شود.
سفره هفت سین، سفره سال
در گذشته به جای سفره هفت سین، در موقع تحویل سال سینی بزرگی موسوم به مجمعه را پر از فندق، پسته، شیرینی، سبزی، تخم مرغ رنگ شده، کشمش، نخودچی، گردو، انجیر خشک و آئینه و قرآن می کردند.
آن ها معتقد بودند در موقع تحویل سال، تخم مرغ در سینی تکان می خورد و آب ها از حرکت می ایستند.
هر کس در این وقت دعایی بکند، دعایش مستجاب می شود، آنها به سفره هفت سین سفره سال می گفتند.
سیزده به در

در روز سیزده به در مردم از خانه ها بیرون می روند و در دشت های اطراف به بازی می پردازند و سبزه ها را که سیزده روز در خانه نگهداری کرده هاند داخل آب روان می اندازند.
دختران نیز با آرزوی ازدواج سبزه گره می زنند.
در روستاها برخی از مردم به پشت بام ها می روند و ناهار خود را آنجا می خورند.
نوروز، نمایشی تمثیلی از آفرینش جهان و به گونه ای تولد دوباره انسان است جشنی باستانی که با شکوه دیرین خود ، در آغاز هر سال ، خودنمایی می کند و با آداب و سنن متنوع، صلح و امید و خوشبختی را به میلیونها انسان در سراسر جهان نوید می دهد.
این مراسم، گوشه هایی از فرهنگ و آداب و رسوم سرزمین های متاثر از فرهنگ ایرانی را به نمایش می گذارد و از اهمیت بسیاری برخوردار است و کدورت ها را به دوستی ها تبدیل می کند، اصلی که مورد تایید اسلام است.
به جرات می توان گفت یکی از رمزهای ماندگاری فرهنگ این کشور در گروی نگاه انسانی و اسلامی آداب و رسوم آن است که حاصل اندیشه های حقیقی است.
ثبت جهانی نوروز اثبات فرهنگ ایرانی اسلامی ملت ما در جهان است که بی ترئی ماندگاری آن در گروی حفظ مراسم ها و آئین های مرتبط با آن است